0720 577 756 contact@exfin.ro

Datoria unui adevarat lider este de a cauta, incontinuu, metode prin care sa imbunatateasca rezultatele echipei pe care o conduce. In Romania, din pacate, avem inradacinate termenul si atitudinea de “sef”, care, desi dadeau roade odata, nu se mai aplica generatiei noi. Drept urmare, piata muncii din tara noastra este intr-un deficit de mana de lucru capabila si dispusa sa se implice, cu adevarat, in proiectele firmei.

De aceea, acest articol isi doreste sa ofere team liderilor un portret al tanarului profesionist din ziua de astazi, adaptat tendintelor moderne, si sa ii ghideze in obtinerea unei performante ridicate din partea acestora.

De ce nu mai functioneaza metodele vechi?

Modelul profesional clasic ii trata pe subalterni ca si executanti, insa tanarul din ziua de astazi este o explozie de creativitate, in primul rand. Acesta are idei, are personalitate si, mai ales, isi doreste sa se manifeste. In mediul corporatist, se stie acest lucru, astfel incat cei care vin cu idei bune sunt recompensati. Fiind totul tratat doar din punct de vedere profesional, viata si problemele personale ale team leaderului nu isi au deloc locul in ecuatie.

Intr-o firma mica, insa, este posibil ca stresul, tensiunile interioare si frustrarile (nu intr-un sens peiorativ, ci strict psihologic), sa fie tocmai cele care nu permit intregii echipe sa expandeze si sa obtina adevaratele rezultate de care aceasta este capabila. Un team leader trebuie, in primul rand, sa fie echilibrat. El este cel care, daca un angajat are o zi proasta, trebuie sa ii ofere motivatia necesara pentru a da tot ceea ce are mai bun, ca si profesionist. Folosind metodele clasice – comanda si puterea asupra celuilalt – nu au sa se obtina rezultatele asteptate, iar angajatul va fi adancit si mai mult in starea sa, putand, chiar, sa culmineze cu o demisie. Chiar daca afacerile nu ar trebui sa tina cont de emotiile interioare ale angajatului, adevarul este ca ele sunt o variabila cu care vrem, nu vrem, trebuie sa lucram – iar un adevarat team leader are sa inteleaga acest lucru, felul cum acestea functioneaza si cum pot fi controlate; pana la urma, datoria sa este sa isi faca echipa sa functioneze cat mai fluent si nu doar sa obtina norme.

Mai mult, tanarul de astazi nu are sa accepte sa fie tinut “sub papuc”. Exista un portret destul de des intalnit de “sef”, care crede ca angajatul este un fel de cal de bataie care sa ii suporte toanele, tipetele, comenzile. Angajatul nu este un caine, iar problema nu se mai pune, in ziua de astazi, ca “daca nu-ti convine, poti pleca, pentru ca e plin de C.V-uri”. Realitatea este ca 90% dintre C.V-urile pe care le primeste o firma nici macar nu sunt potrivite domeniului, ca piata abunda de locuri de munca si ca printre angajatori exista o “foame” de oameni cu adevarat capabili. In ziua de astazi, problema se pune din perspectiva angajatului: “De ce as sta sa lucrez aici, cand pot oricand sa schimb firma sau sa plec sa lucrez in strainatate, pe bani seriosi?”

Astfel, tanarului profesionist din ziua de astazi trebuie sa i se ofere o motivatie solida pentru a se implica, cu adevarat, intr-o companie. Recomandam ca team leaderii sa investeasca in cursuri de leadership si sa incerce, inconitnuu, sa imbunatateasca intreaga comunicare a echipei, nu doar pe cea din directia lor spre membri, ci si pe cea dintre fiecare membru al echipei. O echipa unita, “prietena”, este extrem de greu sa nu dea rezultate favorabile.

Cum poti creste randamentul echipei tale?

Internetul abunda de sfaturi care mai de care mai ciudate legate de cum se poate creste randamentul unei echipe. De fapt, secretul consta in conexiunea inter-umana si nicidecum intr-o temperatura de 21 de grade in birou, asa cum ne-a fost dat sa intalnim in cadrul unei firme, sub motivatia ca “asa functioneaza creierul mai bine”. Oamenii nu sunt roboti si, oricat de optime ar fi conditiile ca sa le functioneze ambalajul corporal, daca nu au motivatia necesara, degeaba. A iti precepe angajatii ca si fiinte umane si nu ca si mana de lucru este un prim pas spre obtinerea succesului. Sunteti toti, impreuna, fiecare cu rolul lui, un mecanism construit pentru a crea un rezultat. Creierul acorda aceeasi importanta inimii ca si ficatului, desi ultimul este inlocuibil, regenerabil. Pana cand el nu are sa mai functioneze optim, toate organele sunt egale, in functie de necesarul de moment al organismului.

Motivatia este de doua tipuri: intrinseca si extrinseca. Unii angajati pot fi motivati de bani sau un colectiv calduros, in timp ce altii au nevoie de apreciere. Psihologia behaviorista recomanda sa nu taxati comportamentele negative – daca se poate sa le ignorati, si sa recompensati atitudinile potrivite. Este indicat sa definiti cu exactitate tipul de motivatie pe care il au unii angajati, pentru a obtine maximul de randament de la ei. Team building-ul este un construct aparut in acest sens. Nu putine au fost cazurile cand am intalnit un team leader proaspat venit din vacanta care se mira ca angajatii nu se ridica la nivelul asteptarilor lui, fara sa tina cont, insa, ca ei nu mai avusesera un moment de relaxare de saptamani sau luni.

Insa, randamentul optim al angajatului se obtine inca de la angajarea acestuia. Daca aveti nevoie de oameni creativi, care se implica, incercati sa nu luati in considerare acele C.V-uri care nu indraznesc sa iasa din tipare. Uneori, un simplu mesaj poate spune mai multe despre un viitor angajat decat orice C.V ca la carte facut. Daca, in schimb, doriti oameni care doar sa execute, fara sa aiba idei proprii (desi si acestia sunt foarte rari), atunci cautati-i pe cei care nu se indeparteaza deloc de la norme. Orice ati cauta, un lucru e sigur: de dumneavoastra depinde, ca si team leader, daca definiti corect postul pe care il oferiti, impreuna cu profilul psihologic al celui care urmeaza sa il ocupe. Iar, daca intr-adevar ati gasit un om potrivit, asigurati-va ca il motivati suficient si corect ca sa ramana si sa se implice, pentru ca paradigma s-a schimbat, iar “vremurile noi” sunt total opuse celor cu care ne-am obisnuit, clasice. Fiti pregatit, in primul rand, sa va schimbati dumneavoastra in aceasta directie, apoi, daca intr-adevar sunteti un lider bun si nu un “sef”, echipa se va mula dupa spre directia pe care o alegeti.